Спочатку поговоримо про теорію. Антифриз для охолодження двигуна зазвичай обирають за кольором. Однак мало хто знає, що один і той самий колір можуть мати абсолютно різні антифризи, і що не всі системи охолодження, температурні режими та радіатори сумісні між собою. Давайте дізнаємося, як правильно вибрати антифриз.

Що таке антифриз? Антифриз – це автомобільна охолоджуюча рідина. Назва походить від англійського слова «antifreeze», що означає «незамерзаючий».

Як часто слід міняти антифриз? Антифриз не слід міняти занадто часто, але в наш час, коли клімат швидко змінюється (+30°C влітку і -20°C взимку), загальноприйнятою практикою є заміна антифризу кожні два роки. У старих автомобілях (старше 10 років) його слід міняти раз на рік, промивати, а іноді використовувати герметик для радіатора для управління системою охолодження.

Колір антифризу

Сам по собі антифриз безбарвний. Виробники додають барвники до охолоджувальної рідини, щоб покращити видимість в розширювальному бачку і дати можливість водіям розрізняти тип антифризу за кольором відповідно до класифікації «G» (клас антифризу). Наприклад, G12 зазвичай має червоний колір, а G11 – синій.

Однак деякі виробники менш сумлінні і не соромляться фарбувати антифриз G11 в червоний колір, вводячи покупців в оману. Плутанина з кольором зустрічається і в оригінальних антифризах. Наприклад, G12 від Honda має зелений колір, а G11 від Renault – жовтий, але із зеленою кришкою. І його зазвичай називають зеленим. Хоча так і є. Тому вибирати антифриз Honda за кольором – помилка. Зелена рідина зазвичай має клас G11, а не G12. Щодо кольорів: найпопулярніший антифриз – червоний. Існують також сині, зелені, жовті, фіолетові та жовто-зелені антифризи і кілька відтінків цих кольорів.

Склад антифризу

Антифриз складається з води, спирту, присадок і барвників. Антифриз складається з води, спирту, присадок і барвників, концентрація яких змінюється залежно від допусків двигуна і системи охолодження автомобіля, утворюючи клас антифризу. Загальний склад антифризу: 90% – етиленгліколь, 5-7% – присадки, 3-5% – вода, антифризний барвник.

Багато антифризів продаються у вигляді концентратів, які потрібно змішувати з дистильованою водою. Також доступні готові антифризи, які можна відразу заливати в систему охолодження. Різниця полягає в пропорції дистильованої води. Тому зазвичай вигідніше купувати концентровану рідину, ніж готовий антифриз.

Звертайте увагу на склад. Майже всі антифризи складаються з 90% етиленгліколю і 3-5% дистильованої води. Решта – це присадки. Тому важливо вибирати антифриз, який може гарантувати 100% якість присадок. Як правило, антифризи виробляються в Німеччині (HEPU, Febi, SWAG, Meyle) і використовуються в багатьох автомобілях з заводу. Вони відповідають всім допускам і нешкідливі для системи охолодження і радіатора.

Етиленгліколь – маслянистий двоатомний спирт, який кипить при температурі понад 200°C і замерзає при -12,3°C. Смертельна доза – 200-300 грамів.

Клас антифризу за G

Класифікація G з’явилася не відразу. Ця класифікація являє собою набір допусків від різних виробників. Більшість з них вже застаріли, але з’явилися нові стандарти (наприклад, G13 – це стандарт 2012 року, який не містить етиленгліколю і виготовлений з екологічно чистих матеріалів). Щоб не вводити покупців в оману, виробники антифризів повинні звертатися до стандартів BS 6580:1992 (Великобританія), SAE J1034 (США), ASTM D3306 (США), ONORM V5123 (Австрія), AFNOR NF R15-601 (Франція), CUNA NC956 16 (Італія), JIS K 2234 (Японія)… Було прийнято рішення не використовувати назви антифризів з класифікаційними кодами, такими як Ці складні коди різних країн часто означають одне й те саме, але тепер назви антифризів містять лише літеру «G» і номер, іноді додатковий індикатор (+, ++) та позначення кольору.

Як і чому з’явилася класифікація антифризів під літерою «G»? Так сталося, що задокументована класифікація систем охолодження VW настільки добре зарекомендувала себе у світі, що всі антифризи тепер маркуються літерою «G» і цифрою поруч з нею. Це коротка, чітка назва, яку, перш за все, легко зрозуміти покупцям; не потрібно боятися, що VW не постачає антифриз. Світова автомобільна промисловість прирівнює стандарти до цієї системи найменувань. Наприклад, BS6580:1992 (Британський стандарт) еквівалентний VW G11, що в сучасному розумінні просто G11. Це пов’язано з тим, що класифікація VW виявилася найбільш зручною, простою і зрозумілою.

Антифриз G11. Це, власне, всім знайомий TOSOL. Це охолоджуюча рідина, яка містить якомога менше нітратів, фосфатів, боратів і амінів. Барвники, що використовуються в цьому антифризі на основі етиленгліколю – синій, жовтий, зелений і блакитний. Термін служби антифризу G11 – 2-3 роки. На початку 2000-х років цей стандарт антифризу став менш поширеним в сучасних автомобілях, і почали використовувати G12.

Антифриз G12 на сьогоднішній день є найпопулярнішим антифризом. Він містить етиленгліколь, дистильовану воду та присадки; відмінність від G11 полягає в тому, що він не містить силікатів, що покращує його антикорозійні властивості. Пакет присадок має вищу якість. Має довший термін служби, приблизно 5 років, що перевершує G11, а також стійкість до корозії. Доступний у червоному, помаранчевому та рожевому кольорах.

 

Антифриз G12 + (G12 Plus) і G12++ (G12 Super Plus). Це покращений антифриз G12, з ще більш чистою основою і ще більш якісними добавками. Кількість шкідливих домішок і елементів мінімально. Як правило, такий антифриз використовується в сучасних двигунах з турбонаддувом в невеликих кількостях (до 1,6 літра). Термін служби такого антифризу ще більше-до 8 років. Колір барвника в такому антифризі-фіолетовий / бузковий.

 

Антифриз G13. У 2012 році з’явився новий стандарт антифризу G13. В основі G13 замість етиленгліколю-пропіленгліколь. Ця спиртова основа вважається екологічно чистою, оскільки вона агресивна і небезпечна. Корозійна активність значно нижче, а термін служби становить до 10 років.

 

OAT Антифриз. Містить органічні кислоти (OAT – Organic Acid Technology). Не містить нітритів, боратів, силікатів і фосфатів. Антифриз G11 … Не слід змішувати з G13. Найдовговічніший з новітніх антифризів, але не дуже популярний, і антифриз OAT поки що не входить до лінійки жодного виробника охолоджувальних рідин.

Чи можна змішувати антифризи?Який антифриз слід використовувати доливу? Не рекомендується змішувати різні антифризи. Причини цього наступні. Різні присадки можуть конфліктувати один з одним: деякі присадки лужні, деякі кислотні. Вступаючи в реакцію один з одним, вони можуть відкладатися в системі охолодження у вигляді «пластівців». Вони можуть забивати канали двигуна, радіторів та призводити до його перегріву.

Ми не радимо змішувати різні типи антифризів. У разі виникнення витоків краще використовувати дистильовану воду, сумісну з усіма типами антифризів. В іншому випадку додайте той самий антифриз, який ви залили в систему. Якщо витік стався під час зимової їзди, можна використовувати охолоджуючу рідину того ж кольору. Однак антифриз слід замінити якомога швидше, а систему повністю промити засобом для очищення радіатора та системи охолодження.

Не рекомендується змішувати різні типи антифризів. У разі виникнення витоків краще використовувати дистильовану воду, сумісну з усіма типами антифризів. В іншому випадку додайте той самий антифриз, який ви залили в систему. Якщо витік стався під час зимової їзди, можна використовувати охолоджуючу рідину того ж кольору. Однак антифриз слід замінити якомога швидше, а систему повністю промити засобом для очищення радіатора та системи охолодження.

Готовий антифриз чи концентрат?

Прийнято вважати, що готовий антифриз містить більше присадок, ніж концентрат. На жаль, ця інформація не завжди точно вказана на упаковці антифризу. Втім, ціна готового антифризу часто не набагато вища за ціну концентрату. Проте, 2 літрів концентрату може бути достатньо (разом з дистильованою водою) для його заміни, що призведе до значної економії.

Чи можна змінити клас антифризу в старих автомобілях? Так, це можливо. В принципі, це робиться повсюдно. Старі автомобілі та їхні системи охолодження більш схильні до корозії, і хоча стандартом антифризу є G11, при заміні власники часто віддають перевагу G12, який є більш стійким до корозії і довговічним.